HIP-HOP.sk
  • 10. 03. 2009
  • autor: Lumir
  • komentárov: 21
rozhovory > domáce

Stanica Projekt: "Malo by sa viac samplovať zo slovenskej staršiej tvorby, zabúda sa na to"

Dice, Fako a Hlava, trojica pôsobiaca pod názvom Stanica Projekt, overenou značkou z východnej metropole našej vlasti. Na scéne sú veľa rokov, ale oficiálny nosič od nich až do nedávna chýbal. Pre fanúšikov skutočný dôvod k oslave, pre nás veľký dôvod na rozhovor.

Páni, máte konečne vonku album, myslím, že veľa ľudí na neho čakalo roky, prečo to teda trvalo tak dlho?
Dice: Určite kvôli tomu, že Fako s Hlavom sú v Írsku a ja zasa doma v KE. Potom oni kvôli práci, ja zasa kvôli škole, nemáme toľko času na koníčky...
Fako: Určite dosť kôli tomu, že sme mimo Sk.

Koľko ste ho vlastne dávali dohromady?
Dice: Myslím, že dva roky zhruba trvala príprava celého materiálu... No v súvislosti s platňou sa celkovo zbrzdila práca, lebo sme sa zrazu museli venovať finalným verziám niektorých skladieb a niektoré skladby neboli ešte ani na svete.
Fako: Rozhodli sme sa spraviť album asi v roku 2006, kedy sme aj nahrali prvý trek, potom sa to všetko tiahlo dlho, prerepovali sme niečo, bavili sme sa o témach a zarábali sme lóve, aby sme to mali aj začo vydať.
Hlava: Podľa mňa vyšiel akurát včas.

V hre ste roky, ale oficiálny nosič vyšiel až vlani v podobe vinylu. V zahraničí predsa nie ste večne, tak čo ste robili po celý ten čas, veď všetky mená, ktoré sú na scéne porovnateľne dlho, majú albumy dávno vonku. Už aj tá hiphopová vlna opadla, nie je naškodu, že ste to neurobili skôr?
Fako: Nie.
Dice: Hlavne, že niečo je von, že vôbec sme vydali album, myslel som, že ani to sa nám nepodarí.
Hlava: Stále sa niečo robilo, len sa to nikdy oficiálne nevydalo. Vlna opadla, predaj opadol a my máme von album. Musí byť jasné, že sme to nerobili preto, aby sme ťažili z nejakej hiphopovej vlny.

Ako už bolo spomenuté Fako a Hlava sú dlhodobo v Írsku, Dice zas stále doma v KE, ako sa cez takúto dialku spolupracuje? Je to udržateľné?
Dice: Vidíš, že je :D
Fako: jj dá sa aj keď už chcem byť kére.
Hlava: Normálka.

Ako ste nahrávali? Každý osobitne, alebo ste si dali z času na čas zraz v štúdiu a narapovali svoje slohy spoločne do viacerých trekov naraz?
Dice: No podľa toho ktorý trek, niektoré sme nahrávali doma, niektoré u Jazzyho.
Fako: Nahrávali sme spolu.

Album by som mohol s trochou nadsázky nazvať aj akýmsi prierezom vašej celoživotnej tvorby, predsalen sú na ňom aj treky staršieho dáta. Nie je to na škodu? Nemali ste potrebu nahrať to viac aktuálnejsie? Totižto veľa umelcou rieši dilemu, že sa so staršími skladbami, už v súčasnosti nestotožnuje a tak ich radšej nechá v šuflíku.
Dice: No ja si myslím, že dobrá skladba nikdy nestratí svoju jedinečnosť, je pravda, že sú na albume dosť staré veci. Dva a polroku má môj text v treku Album a Od narodenia starnem, tie treky sme váhali použiť. Potom tiež boli opletačky so spoluprácou s O.L. A. kvôli kvalite akapely a takisto ten bonus.
Fako: No sú tam aj dosť staré nápady, ale už sme to vydali takto, aby sme ukončili jednu etapu a posunuli sa ďalej.
Hlava: Niektoré staršie beaty by som zamenil určite za novú produkciu, no nechali sme všetky pôvodné verzie, do ktorých sa nahrávalo.

Prišli vám teda vaše témy/hudby nadčasové a teda pouziteľné aj dnes, alebo ste to proste už len z nutnosti spravili takto, aby ten album už bol proste vonku?
Dice: Tak nejako, ako vravíš, aby už proste bolo niečo vonku, ja už rozmýšľam nad ďalším albumom SP.
Fako: Keby sme okolo toho ešte špekulovali, tak by sme to možno ani nevydali.
Hlava: Určite to nebolo z nutnosti, ale museli sme to už niekam posunuť. Kapelu, aj situáciu v našom meste. Neviem či by tento album vyšiel vo februári, kebyže sme si ho chceli vydať sami, možno by ani nevyšiel oficiálne. Sme radi, že je vonku a my sa môžme pohnúť ďalej.

Na albume máte jednu spoluprácu s Hajtkovičom, ako tento trek vznikol a necítil sa Hlava ukrivdený?
Dice: Ja sa poznám s Robom, ako tak, a vyštirhal som to od neho. Povedal cenu s ktorou som súhlasil a tak...
Hlava: Si robíš srandu, že ukrivdený? SP bude robiť aj s inými producentmi, aj keď to do tohto albumu veľmi tak nebolo.

To znie zaujímavo, ale aká bude potom tvoja funkcia? Považoval som ťa za dvorného producenta SP. Lúza by tiež nebola Lúzou bez Hajtkoviča.
Hlava: Začnem repovať.
Dice: Teším sa na nové spolupráce.

Ako bonus trek máte zaradenú skladbu "Z ulice" v ktorej hosťuje Miky Mora a produkciu robil Grimaso. Ono je to známy straší trek Diceho. Bolo ťažké získať súhlas od Moru a Grima na jej zaradenie? Predsalen, je to vec z minulosti a vzťahy už v súčasnosti nemajú najlepšie.
Dice: Nooo tento trek mal byť úplne niekde inde, ale kedže som ho urobil, tak som chcel, aby vôbec niekde bol... A súhlas som si nepýtal ani v podstate, ten bol zrejmý, že do toho šli.

Počkaj, chceš povedať, že ani nevedeli, že to po tých rokoch vyjde na oficiálnom nosiči?
Dice: Ako ja som im o tom vravel, ale len tak medzi rečou, neviem či to brali vážne a verili, že to fakt výjde. S Morom vychádzam normálne a s Grimom sa nestretávam, rozmýšľali sme o nejakom remixe čo urobil Hlava. Lenže tak ten trek už každý pozná, tak som nakoniec povedal nech to ostane tak. Dal som chalanom nejaké loove za ten trek, takže súhlas-nesúhlas, chápeš.

Ako to bolo s témami, kto má u vás hlavné slovo? Ja sa už tradične zvyknem pýtať aj na postup akým skladby vznikali. Píšete texty už do hotových beatov, alebo robí Hlava beaty na texty?
Dice: Väčšinou dostanem od neho beat, narepujem a on to potom dokončí, zmení čo treba.
Fako: Každá skladba vznikala v podstate odlišne, ale vačšinou sme písali už do dopredu vybraného inštrumentálu. Témy boli niektoré Diceho nápad, niektoré môj...

Ktoré treky si z odstupom času ceníte na albume najviac, máte nejaké najoblúbenejšie?
Hlava: Najnovšiu cením vždy najviac.
Fako: Všetky majú pre mňa cenu..
Dice: Ja mám rád trek Album, je najstarší, písal som ho niekedy v 2006, takže preto, že je najstarší z albumu.

A opačne, keby ste master dokončovali teraz, je nejaká skladba, ktorú by ste dnes na album nedali? Spravili by ste niečo ináč?
Fako: Určite by sme niečo zmenili, či spravili inak, ale je to tak, ako to je a tak to aj malo byť...
Dice: Určite by sme tam dali novšie veci, niečo by sme zbúchali keby bol ešte čas, budú na druhom albume. No ten kedy výjde? Neviem, ja teraz sa chcem popasovať so školou a dokončiť ju, na iné veci sa budem musieť vykašľať, či chcem, či nie.

Hlava s Fakom išli do Írska kôli peniazom na techniku. Ako ste na tom v súčasnosti s výbavou, na čom album vznikal a kedy sa chcete definitivne vrátiť? Predsalen tu máme svetovú krízu.
Fako: Už chýba len zopár dôležitých vecí, aj keď do štúdia sa dajú nakupovať furt a furt nejaké nové vecičky a potom ich treba hlavne vedieť používať. Vrátiť sa určite chceme čo najskôr, ale všetko sa uvidí, úplne nezávisle od sfetovej krízy.
Hlava: S výbavou sme natom celkom dobre, lepšie než sme chceli, a to aj kôli tomu, že sme neprišli domov po polroku ako sme chceli. A ani po 2 a pol roku v Írsku neviem povedať ako to bude. Každopádne, v mojom prípade platí všade dobre - doma najlepšie. Ale aj napiču.

Keď si porovnáte vaše začiatky a súčasnosť, čo sa najvýraznejšie zmenilo?
Dice: Lepšia produkcia od Hlavu.
Fako: Máme viac pokrivené múje.
Hlava: Lepšie technické podmienky na nahrávanie, určite je dnes viac možností vo všetkom.

Ako sa za ten čas zmenil váš pohľad na hiphop?
Fako: Možno skôr sa zmenil môj pohľad na ľudí okolo neho.
Hlava: Pohľad sa zmenil dosť, ale stále ho mám rád...
Dice: Dobrá otázka... Nestotožňujem sa určite so šatkármi a vlajkonosičmi hostí, veľa šaškov, málo kvalitných, či už reperov, writerov alebo brejkerov. Málo, veľmi málo, tých, čo stoja za reč, šašov milion, je to úbohé dnes. Ale stále to aj bolo tak, takže nemyslím si, že nejako sa to zmenilo, ibaže tých šašov pribudlo, jako vy vravíte v BA "mrte". Samozrejme, stále sa mi páčia dobré treky repové, dobré veci od writaz a pozriem si rád aj brejky, no v tom smere tiež vidím, že viac sa nacvičujú choreogrfie a zbytočnosti, jako nejaký tvrdý brejk. Tak jako vravím, veľa šašov, málo kvalitných, ten štýl Hip hop stratil svoju pravú tvár, s tou vlnou, s tým hiphopovým boomom, každý druhý je reper a podobne... o ničom. Ale mám rád rap, graffiti, break dance, ale len ten skutočný, frašky sú pre deti, "akože hiphop" sa robí, ale ten pravý hiphop chýba…

Z vašej tvorby je aj dnes cítiť silný vply enes, takže pýtať sa, koho najviac ceníte je asi hlúposť. Ale predsalen, ako vnímate aktuálnu sk scénu?
Dice: SK scéna... nič nové dobré som si nevšimol, klasika je tu vždy tá istá a inak nič..
Fako: Hmm... vplyv enes? Názvu Stavby patrí určite rešpekt za všetko čo spravili. Z SK scény počúvam len reperov, ktorí dávajú už dlho.
Hlava: Ja som si ten vplyv nikdy nevšimol a zatiaľ mi to okrem teba a veca, ktorý to hovorí asi každému, nikto nijak nenaznačil.

Vždy som vás tak bral, možno neprávom. Možno je to len názor človeka zo západu našej vlasti. V BA bol eNeS, v KE zase Stanica projekt. Hlavne Hlavove produkcie, respektíve používanie slovenských samplov, to vo mne evokovalo od začiatku isté súvislosti. Ak teda nie enes, čo vás pri vašej tvorbe najviac inšpiruje?
Dice: Inšpiruje ma môj život nič viac. Enes som počúval a rád si aj v dnešnej dobe popočúvam veci od maňušov, ale nejako sa opičiť na nich som sa nikdy nesnažil. Možno cítiť nejaký vplyv, ale to je minimálny si myslím, ale najväčší vplyv, myslím na rap, wu-tang, na tom som vyrastal a stále sa k tomu vraciam, či už wu ako celok alebo jednotlivo. Teraz v poslednej dobe drtím Main Flow.
Fako: Slovenské sample používame radi, aj keby ich nikto nepoužíval tak by sme to robili. Inšpiráciou je pre mňa všetko okolo.
Hlava: Mňa najviac inšpirujú ľudia okolo mňa, MPC a zbierka samplov. Evu Kostolanyovu som samploval v roku 2000 na akai 2000 ;-). A tak sa to so mnou ťahá dodnes. Ja si myslím, že by sa malo viac samplovať zo slovenskej staršiej tvorby, zabúda sa nato.

Keby ste mali porovnať klubový život v KE, BA a Írsku?
Dice: Všade sa nájdu dobré aj zlé miesta, bavil som sa aj v KE, aj v BA, aj v Írsku. Takisto som mal výhrady v KE, v BA, aj v Írsku....
Fako: Slovenské ženy sú najkrajšie na zemi.
Hlava: Nevediem veľmi klubový život, ale v Košiciach je to najslabšie.

Ako sa pozeráte na scénu na východe, všimol som si, že na albume máte viacero nepriamych dissov?
Dice: Scéna na východe, no coment... Málo sa robí, žeby sa o tom dalo rozprávať. Chcem pozdvihnúť prácu Outline magazine.
Fako: Máločo sa robí, aj keď sa dá všade, či je to v KE, či v BA, či hocikde. Najväčší prehľad máme o chlapcoch z Olá crew a o všetkých z Bytzprodu. Za poslednú dobu ma najviac potešil už spomínaný Outline magazine. Niektoré narážky v našich textoch si každý vysvetlí po svojom, niekto bude pičovať, niekto sa rozhodne konečne spraviť niečo preto, aby nebola taká čmuga, aj keď viem, že niektoré veci, čo sa tam robia, končia maximálne v počítači známeho, nevydávajú sa oficiálne.
Hlava: Ja neregistrujem nejakú scénu na východe. Ani kapely, ani akcie, ani nič. To málo, čo sa tu deje a funguje má ďaleko k scéne.

Keď už ste načali ten Bytzprod, tak skúste vysvetliť aký je rozdiel medzi Bytzprod a SP. Je mi jasné, že Bytzprod je väčšia rodina, ale aj z nej registrujem akurát tak vás troch. Kto všetko je v Bytzprod, ako to vzniklo?
Dice: Bytzprod nejako neriešim, ale rozumiem si s chlapcami. Ide o to, že keď sú Hlava s Fakom preč, tak sú tu chlapci ďalší, čo sa venujú hudbe - ale málo a neobetujú sa preto tak, ako Fako s Hlavom. Aspoň dakto, s kým sadnem a pokecám o hudbe, poprípade zbúchame nejaký beat na sampleri alebo midi.
Hlava: Na začiatku bolo pár ľudí ktorí chceli niečo viac, ja a Mata, ako producentský základ. Nejako to potom skončilo tak, že sa nahrali 2 demá, jedno lepšie ako druhé a na každom sa zišlo viac ľudí, verím, že aj tento projekt prinesie zas niečo nové.
Fako: Kuulka dohromadyy.

Dočkáme sa aj videoklipu?
Dice: Možno.
Fako: Uvidíme.
Hlava: Nie, lebo máme pokrivené muje.

Čo sú to tie muje, už ste to slovo spomenuli druhýkrát a nám na západe to nič nehovorí?:)
Hlava: Povedz v košiciach dakomu, že nerob muje.
Fako: Ústa, gamby, šalená múja.
Dice: Na západe vám to nič nehovorí?:D:D:D No neviem, hh to je cigánsky výraz, že ústa. Robil muje, robil ústa, vieš jak? Pysky krivil.

Názor na slovenské média?
Dice: Fraška.
Fako: Humoreska.
Hlava: Muka sóda.

Čo hrajú Írske médiá? Ako sa v Írsku pozerá staršia generácia na hiphop, viete to porovnať, akceptujú rap ľudia v Írsku?
Hlava: Hrajú stále to isté už 2 a pol roka. A keď Kanye West a Timbaland v rádiu stačí, tak akceptujú rap.
Fako: Toto nejak nesledujem.
Dice: V Írsku je hiphop v hladine nula bodov, najlepší writer v Írsku, a najaktívnejší, je Horst z BA, Psyche z Trnavy či odkiaľ je on a Pant z BA. To je dublinská scéna graffiti, potom hiphopová, tak to je Fako s Hlavom a ešte Zaden z Poľska, inak nič, v Írsku asi nič, nejaké taggy som po meste videl, ale slabota, od domácich.

Stalo sa nám akýmsi zvykom v poslednom období, že rapoví interpreti sa snažia silou mocou presadiť v médiách aj za cenu spolupráce s popovými umelcami, aj keď zatial tie snahy nie sú moc efektívne. V každom prípade, vedeli by ste si predstaviť spraviť trek s nejakým popovým umelcom? Ako áno, tak s akým?
Dice: No ja by som si vedel predstaviť, vedel by som si to predstaviť s kadekým, ale nemám niekoho konkrétneho.
Fako: Možno aj hej, keby to malo hlavu pätu, ale skôr z iného štýlu.
Hlava: Ja by som mal aj konkretných a veľa z nich sú už staršieho veku, no nebudem menovať. Hudba nemá hranice a dnes hudobníci veľa experimentujú, to je jedno, aké žánre sa spoja.

Z východu najviac registrujem vás a Ola crew. Ak by ste mali neznalému poslucháčovi dať do pozornosti niečo ďalšie, čo by to bolo?
Dice: Asi Metafor z Košíc. Inak to moc ani nesledujem, keď ti mám pravdu povedať.
Fako: Noo demo Metafor, ktoré produkoval Khzet (Kauza, bývalá?, neviem ako je to s chalanmi), to som si tak najviac vypočul.
Hlava: Do pozornosti nech sa dajú všetci sami, ak si myslia, že na to majú. A samozrejme Olá crew makajú tak ako my a tohto roku by im mal vyjsť vinyl a tiež Shimov sólový album, tak sa máme na čo tešiť.

Albumom ste uzavreli jednu životnú etapu, čo plánujete ďalej do budúcnosti?
Dice: Ja sa chcem venovať hudbe ako koníčku stále, no teraz je na rade u mňa škola, potom možno ďalší album tak o dva roky, možno rok, uvidíme, koľko budem s chlapcami v Írsku aj doma nahrávať.
Fako: Možno si založím rodinu, deti a všetko okolo toho, vieš jak..hh.. uvidí sa, čo bude.
Hlava: Neplánujem si budúcnosť, vždy sa totiž niečo dojebe.

Páni, vďaka za rozhovor, na záver tradičný priestor pre vás, zužitkujte ho podľa predstáv.
Dice: Pozdravujem všetkých, čo sú v pohode a ma poznajú. Stanica projekt a DKH crew forever.
Hlava: Dovidenia.

Pridaj komentár

Ak chceš pridať komentár, musíš sa najprv prihlásiť

Diskusia: Stanica Projekt: "Malo by sa viac samplovať zo slovenskej staršiej tvorby, zabúda sa na to"

Pridal Predmet Dátum
BajariQ n1 07. 04. 2009, 18:25
luki.furca :=O 30. 03. 2009, 12:54
s_en gratulacia 18. 03. 2009, 0:04
RaTwIn Stanica projekt 13. 03. 2009, 22:56
kentucky nic moc 12. 03. 2009, 11:27
bks no ves ked niekto ma rad 12. 03. 2009, 16:20
kentucky hmm 12. 03. 2009, 18:17
bks a co pocuvas konkretne?hod 12. 03. 2009, 20:23
diskopribeh musim suhlasit...po tych 14. 03. 2009, 16:08
fajsan8202 SP je proste kvalitka keby 11. 03. 2009, 20:42
SachMat lubi sa mi album kvalitny,aj 11. 03. 2009, 12:39
DafoKE Krive muje....muheheh 10. 03. 2009, 19:37
torpedo08 jj 10. 03. 2009, 17:38
blizz.boz a preco nie aj Amerika? na 10. 03. 2009, 19:47
Netvor 725 Mne to sedí tak ako je 10. 03. 2009, 20:23
blizz.boz sorry za chybu Mixtape 10. 03. 2009, 19:52
Deratelump Stanica Projekt 10. 03. 2009, 10:48
splinter pekny rozhovor 10. 03. 2009, 10:37
album som 10. 03. 2009, 9:42
pnb ze co? 28. 03. 2009, 14:07
makoo_KE SP 24. 08. 2009, 16:20